Pavel Šuhájek – Ona jen korále perly a rybíz – recenze
Červený pokoj – odpoledne v červeném pokoji – stěny jsou tu rudé, koberec černý a bílý nabytek jako by se vznášel. Ona jen korály perly a rybíz je název prvotiny Pavla Šuhájka. Z obálky vystupují tvary – obrysy, siluety postav – Petra Ferebauera.
… který tvar byl podstatný nebylo jasné …
Děje jako by spolu nesouvisely. Vydalo brněnské nakladatelství Vetus Via l. P. 2013. Útlá sbírka je formálně rozdělena na dva oddíly – římska I a římská II.
Petr Ferebauer vytahuje tvary a Pavel Šuhájek šrafuje … šachuje se slovy.
setkání s rodinou
v policejní hodině spánku
korále pot a mlha hudby
matka černé zrcadlo
otec
vášnivě trhané milostné dopisy
cestopis smutku
Propsat se do delíria prózy.
věštím
šrafováním
Jednotlivosti spolu nesouvisí. Pavel Šuhájek se omezuje na [pro něj] podstatné, uvolňuje prostor fantasii a nepotlačuje proud vědomí. Je doslovný. Je věcný.
Voroněž věží věž
…
tolik místa
…
večer byl kočka
na jazyku cizí jazyk
dech prohnutý
Šrafování, vyškrabování, škrtání … objekty spolu jen volně souvisí. Pavel naznačuje možné asociace … Připomenu výrok Wittgensteinův: „Myslím v jazyce, jazyka nemaje.“ a pokusím se napsat několik řádek o jazyku Pavla Šuhájka.
slovo úzko nevystihuje obklíčení
…
mexičtí básníci popravovali metafory.
Představuju si Benito Juaréze … podepisuje rozsudek smrti. Císař mexický stojí tváří tvář hlavni
ven hlavou hlaveň
Pavel nachází neotřelá slovní spojení, která často působí nepravděpodobně. Přesto si myslím, že císaři se dostalo posledního rozhřešení … po vynesení rozsudku se pomodlil Pater Nostrer a před popravou zavřel oči.
V poslední knize Zdeňka Vašíčka jsem narazil na zajímavou teorii obrazu: „… že navazuje úzce na běžný jazyk a že stejně tak je užíván, aniž však je definován. … k celku se jinak než přes obraz nedostaneme. Situaci (kontext vnímání) si potřebujeme zjednodušit. To znamená – ustálit, zafixovat a nejlépe pomocí představy, modelu, representace, mapy.“
Na texty Pavla Šuhájka ze sbírky Ona jen korály perly a rybíz se lze dívat jako na mapy mysli. Vašíček tvrdí: „Obraz musí splňovat podmínky zřetelnosti, uspořádanosti a uzavřenosti.“ Pavel Šuhájek črtá, šachuje se slovy, šrafuje obrazy … mapy [své] mysli. Už jsem psal, že zůstává doslovný, přesný a věčný. Obrysy jsou ohraničeny délkou textu, uspořádány do řádků. Jen je místy nejasné, jak spolu jednotlivosti souvisí. Ostatně je roztříštěnost obrazem doby.
× × ×
pátá stěna
nebe
je odkud prchá déšť
(šrafovaná obraznost)
útěk ve výběhu
koloběh
rozrýhnutí prázdna
je vyvrhnutá skutečnost
tvé obrysy
ostré kosti světla
v mase tmy
Pavel Šuhájek (2013). On korále perly a rybíz. Vetus Via, Brno
Zdeněk Vašíček (2012). Jak se dělají filosofie. Triáda, Praha
Knihy je možné objednat prostřednictvím Dřevěné cikády
- milan.haussmann's blog
- Pro psaní komentářů se přihlašte