Šenkyřík, Jirous, Vtípil – I vši – recenze

Tomáš Šenkyřík a Tomáš Vtípil zkoumají fenomém zejména mariánské zbožnosti v díle Ivana Martina Jirouse. Výsledek dostal tvar kompaktního disku s lakonickým a zároveň nezvyklým názvem I vši.

Rozpomeň se, o nejdobrotivější Panno Maria, že nebylo kdy slýcháno, aby, kdo se odevzdával do ochrany tvé, o přispění k tobě volal, neb o přímluvu tebe žádal, od tebe byl opuštěn. S touto vroucnou důvěrou hledám i já ubohý hříšník, u tebe své útočiště, o Panno panen, Maria, Matko Ježíše Krista. K tobě se uchyluji, k tobě utíkám, co hříšný stoje vzdychaje a chvěje se před tebou. O panovnice světa, matko věčného Slova, nezhrdej slovy mými, nýbrž slyš je milostivě a vyslyš mne ubohého … (Motlitba sv. Bernarda k Panně Marii)

„Tomáš Vtípil je po vážném úrazu hlavy, leží na JIP u Svaté Anny. Je stabilizovaný a mimo ohrožení života. Návštěvy jsou zatím vyloučené. Díky, že na něj myslíte, vysílání dobré energie pomůže.“ Zpráva na facebooku mluví sama za sebe.

i_vsi

Nastalo bílo
světlá tma
nejsvětlejší
tu kolem mne nastalo bílo

Tomáš Vtípil místo hraní balancuje na rozhraní. Tomáši doufám, že ještě nějaký čas zůstaneš tady mezi námi přízemními pozemšťany. Jsme s tebou. Buď s námi! Přeji ti a věřím v šťastný návrat ze špitálu a doufám, že se opět někdy setkáme. Poslouchám nahrávky spirituální poesie Ivana Martina Jirouse – hlas a kytara Tomáše Šenkyříka v aranžích Tomáše Vtípila. Prostá jednoduchost obalená syntetickými zvuky.

Cvrčci vyskakují ze svých doupat
cikády chudých
cvrlikají

Před lety vydalo Guerilla Records průžez Magorovými básněmi, které zhudebnil a nahrál autorský kolektiv okolo Agon orchestra. Obě desky mají mnoho společného, a přesto jsou naprosto odlišné … Jirousovy texty a moderní skladatelské postupy jsou společnám jmenovatelem. Výběr textů s duchovním obsahem, přímočará melodická linka kytary Tomáše Šenkyříka a umírněný hlasový projev, v některých stopách spolu v duu s Marií Putnerovou, určují ráz nahrávky I vši.

Tak hrozné noci
střídají jasní dnové
a děsím se až
vlkodalci
nabídnou mi
paci paci

Mélická poesie Ivana Martina Jirouse sama o podbízí hudební motivy a melodie. Jako partner v pokusu o dialog vystupuje Tomáš Vtípil. Hudební složku naopak obohatcuje, či spíše zabarvuje, obaluje a tvaruje atonálními zvuky, připojuje další vrstvy, které texty asociují, nebo je pouze volně interpretuje. Výsledkem je posluchačsky náročná rafinovaná deska plná nevšedních kompozičních postupů.

Milost máš Panno v srdci svém
odpusť mi prosím odpusť jen
že jsem takový jaký jsem